Week 5 - 7 - Reisverslag uit Kasulu, Tanzania van loesenpaulintanzania - WaarBenJij.nu Week 5 - 7 - Reisverslag uit Kasulu, Tanzania van loesenpaulintanzania - WaarBenJij.nu

Week 5 - 7

25 Maart 2015 | Tanzania, Kasulu

Spinazie en bonen, spinazie en bonen en ja hoor spinazie en bonen!!

Hier een kort berichtje vanuit Kabanga! Ja we leven nog!! De tijd vliegt! We zijn inmiddels goed op elkaar, maar ook op de patiënten ingespeeld. Joshua behandeld ons meer dan gelijkwaardig, weet wat we kunnen en waar onze persoonlijke kwaliteiten liggen. Regelmatig komt het voor dat onze “wachtkamer” vol zit. De patiënten worden onderling verdeeld en we gaan met zijn allen aan de slag. Heerlijk!! Tijdens een van deze drukke ochtenden realiseerde ik me dat het is nog maar twee maanden geleden is dat we Senior Stage II hebben afgesloten. Twee maanden!! Wat kan je in een korte periode veel leren en wat kan je zelfvertrouwen groeien!

Het is ook vreemd hoe snel je met bepaalde dingen kunt omgaan. Misschien is jezelf afsluiten voor een betere verklaring. Sprankelende ogen, een blik des doods… Sommige dingen kan je niet veranderen. Je accepteert het en geeft het een plaatsje. Wennen zal het nooit.

Geniet! Blijf vooral genieten! Een tip die we veel krijgen. Nou dan doen we ook zeker! Toch voelt het vreemd dat wij wel de mogelijkheid hebben om “deze wereld” zomaar in en uit te stappen.

Kigoma – Lake Tanganyika
Na 3 weken zandbak, ziekenhuisdrama en nonnenvoedsel (spinazie en bonen!!) was het weer eens tijd voor een lang weekend Kigoma - Lake Tanganyika. Als een “God in Tanzania” hebben we ons op onze wenken laten bedienen bij Kigoma Hilltop. Biertje? Is het al 12 uur geweest? Okay bring it on ;-)

Tanzaniaans nachtleven!!!!
Eindelijk is het dan zover! Onze eerste kennismaking met het Tanzaniaanse nachtleven! In één woord: geweldig!! Geen hippe club, maar een oud vervallen gebouw. Binnen een donker vierkant hol. De dansvloer enorm en vooral vol!! Iedereen gaat los op Tanzaniaanse muziek, maar ook op oldies uit de top 40. Aan de zijkant van de dansvloer staan overal, maar dan ook overal plastic stoeltjes tegen de muur. Het is blijkbaar absoluut verboden om je met een drankje op de dansvloer te begeven. Nee beter gezegd.... Om alleen maar naar de dansvloer te kijken!! Hoe kun je nu stilstaan in een kroeg?? Nou…. (voor de kenners onder ons) Hier hebben ze dus geen uitsmijters bij de deur, maar bij de dansvloer ;-)

Wat ook echt cool is! Je ziet juist dat mannen in groepjes met elkaar staan te dansen. En hoe!!? Meesterlijk goed! Swaggg tot aan de knieën, Jordan petjes op… Joh je weet toch?! De vrouwen staan hier voornamelijk op de dansvloer met hun aanwezige achterwerk te draaien. Nou daar doen wij niet aan. Als enige Mzungu en “one of the guys” gaan we gewoon heerlijk LOESOE. Tanzaniaanse dancemoves, LOESOE dancemoves, ze gaan over en weer. Iedere keer wanneer “de tegenpartij” een move goed uitvoert….. BOX!! Mr. Paul “overziet” alles prima vanuit zijn plastic stoel. Dat hij in iedere hand een ½ liter bier heeft maakt hem niets uit… Safari of Kilimanjaro… Het verschil is niet meer te proeven… ;-)

Serieuze zaken :-)

Project Low Back Pain
Langzaam maar zeker begint ons project meer vorm aan te nemen. De patiëntenstroom neemt aanzienlijk toe!! Over heel 2014 zijn er op de afdeling Fysiotherapie 16 patiënten behandeld voor LBP. De afgelopen week gemiddeld 3 per dag!

De meeste LBP patiënten werden voorheen niet behandeld door de Fysiotherapeut, maar op de OPD (Out Patient Department, soort van SEH) voorzien van pijnmedicatie. Hier moet verandering in komen! Medicatie kost geld, oefeningen en inzicht verkrijgen in zijn uiteindelijk gratis!

In overleg met Dhr. Rotumbo worden vanaf heden dan ook alle LBP patiënten op de OPD doorverwezen naar de afdeling Fysiotherapie. Voor ons de kans om het ziekenhuis en de locale bevolking te laten zien wat Fysiotherapie kan betekenen voor deze patiëntendoelgroep. Een leuke, maar ingewikkelde taak! Taal, begrip en cultuur vormen grote barrières. Echter inventiviteit loont ;-P

Het projectonderwerp gaat ook onder de locale bevolking als een lopend vuurtje rond. Zo hebben we inmiddels contact de UNHCR. Deze heeft meerdere werknemers met LBP en eigen sportfaciliteiten op de hoofdlocatie. 1 en 1 = 2!!

Aangezien we in Kabanga nog steeds geen internet hebben, reizen we voor verder onderzoek en/of literatuurstudie meerdere keren per week naar High Way Hotel in Kasulu. Terras, biertje, laptop, telefoon, mobiele WiFi hotspot aan en gaan!

Physiotherapy Department
Uiteraard hebben we naast de LBP patiënten nog verschillende interessante casussen gehad. Bijvoorbeeld Herman, een jongenman van 18 jaar met Sikkelcelanemie. Sikkelcelziekte is een aandoening die ontstaat door een erfelijke verandering van de rode bloedcellen. De aandoeningen komt voornamelijk voor bij mensen met een Afrikaanse, Arabische of Aziatische achtergrond.

Momenteel is Herman opgenomen met een Femurfractuur. Na 8 weken tractie is het dan zover. De krukken worden gereed gemaakt en de röntgenfoto is in orde. Opgewekt gaan we naar hem toe om hem te mobiliseren. Wanneer we de dekens verwijderen blijkt de knie aan zijn “gezonde” been enorm gezwollen en warm te zijn! De arts is reeds langs geweest. Op het dossier staat: knie van patiënt is gezwollen. Graag input Fysio. Of wij weten wat de medische oorzaak is en hoe deze te behandelen… Natuurlijk hebben wij wel een vermoeden, maar dat deze klakkeloos wordt overgenomen slaat natuurlijk alles!

Klompvoetjes - Tarpes
Inmiddels zijn we ook “expert” op het gebied van klompvoetjes. Baby’s van 4 dagen tot een aantal maanden oud worden op onze afdeling voorzien van PoP. Gewerkt wordt volgens de Ponsetti methode.

sling
Een aantal weken geleden kwam er een man met zijn arm in een sling de praktijk binnen. Reden: status na clavicula fractuur door motorongeluk. Tijdens het onderzoek blijkt dat het ongeluk vorig jaar al heeft plaatsgevonden. De laatste controlefoto’s waren van oktober 2014! Sindsdien draagt deze patiënt dag en nacht zijn sling! Waarom?? Niemand die hem attendeert op het feit dat hij zijn arm dient te gaan inzetten! Resultaat: atrofie en verandering bewegingspatroon.

Tanzaniaanse cultuur
“Social talk” vormt in Tanzania het belangrijkste onderdeel van de dag.
We kletsen en lachen dan ook heel wat af met zijn drietjes.

Bloodmoney
In Tanzania is het gebruikelijk dat de man zijn bruid koopt in de vorm van bijvoorbeeld een koe. Hoe hoger de vrouw is opgeleid, hoe hoger de prijs! Een goede opleiding betekend namelijk een beter inkomen. In Tanzania is het ook zo dat zowel de man als de vrouw beiden werken. De kinderen worden opgevoed door het oudste kind of relatives. Zo ook de tweede oudste dochter van Joshua. Terwijl hij en zijn vrouw (lerares) zijn werken zorgt de dochter van 9 voor het eten!! Zijn oudste dochter verblijft het gehele schooljaar op school. Hij wil niet dat ze van en naar school loopt en daardoor in aanmerking komt met jongens/mannen. Zijn wens om opa te worden is nog niet zo groot…

Familyplanning
Dan de kwestie polygamie en HIV. Polygamie is heel normaal hier. Als voorbehoedsmiddel gebruikt men hier het fenomeen “borstvoeding”. Je begrijpt hem al, veel (ongewenste) zwangerschappen en het risico om besmet te raken met HIV is zeer hoog. Van de overheid krijgt men maar voor maximaal 4 kinderen financiële ondersteuning voor school. Meer kinderen, betekend dus dat men de school geheel zelf dient te betalen. Hier is geen geld voor, waardoor veel kinderen geen onderwijs genieten.

Ontspanning!!
Na 7 zware werkwerken is het ook voor ons tijd voor ontspanning! Terwijl iedereen hier traditioneel de paasdagen viert, laten wij de boel even voor wat het is. Morgen is ons laatste avondmaal ;-) Vrijdagochtend 6.45 AM start het Rwanda & Uganda avontuur!!

To be continued…

• 25 Maart 2015 - 22:06

Peter Van De Voort:

Hallo Loes,
    Dus bij thuiskomst SPINAZI met BONEN dat wordt smullen.

Groetjes en een dikke knuffel van ons.

• 25 Maart 2015 - 22:19

Leonie!:

Wauw! Top bezig...jullie maken gigantische sprongen, zeker las je het bekijkt vanuit Afrikaans oogpunt!
    Zorg inderdaad ook goed voor jezelf, goed om te lezen!

Respect again!

Groetjes Leonie

• 25 Maart 2015 - 22:22

Sonja:

Soms mis ik de Tanzaniaanse spinazie! Veel plezier in Rwanda en Uganda! Groetjes Sonja

• 26 Maart 2015 - 15:00

Rob En Ilse:

Het is een geweldig verslag en zoals wij kunnen lezen hebben jullie ook veel plezier in jullie werk.
    En nu nog een hele fijne vakantie in Rwanda en bij de gorilla's !
    Groetjes van ons

• 03 April 2015 - 13:13

Alia Umar:

Prachtig om dit alles te lezen.Wat een ervaring.Veel plezier bij de gorilla's !!Dikke kussen uit Thailand

• 09 April 2015 - 12:59

Judith:

Hahaha wat een mooi verhaal van het ' uitgaan' ik zie het al helemaal voor mij! Loes jij helemaal los en Paul een beetje kwazi ik ga niet dansen en doe eens normaal look en stiekem toch met glimlach op zijn gezicht omdat hij het toch wel heel leuk vind. En dan het goede werk wat jullie doen...diepe buiging en nog steeds jaloers dat ik niet mee kon. Maar onze reisplannen krijgen ook steeds meer vorm :). En idd GENIET!

• 28 April 2015 - 11:05

YVON ENZO...:

Wauwie,weer heerlijk te lezen!!!
    wat een combi..SPINAZIE &BONEN!HIHIHI kei veel plezier nog!
    HAVE FUN XXXXX

• 29 April 2015 - 09:18

Géke Hems:

Lieve Loes,
    Wat een indrukwekkend verhaal en zo te lezen heb je weer veel geleerd. Kan ik je misschien inhuren bij thuiskomst ;-). Geniet er nog even van!

• 30 April 2015 - 19:26

Greet:

Hoi Loes wat doen jullie daar een geweldige ervaring op.
    En wat leuk om te horen dat jij het zo naar je zin hebt.
    Mooie foto''s.
    Heel veel groetjes tante Greet.